Sunday, June 19, 2005

Elliott Murphy & Olivier Durand - AB, 12.03.05

Zaterdag 12 maart 2005
ELLIOTT MURPHY & OLIVIER DURAND + band
Ancienne Belgique, AB BOX.

Vanavond stond er weer een concertje op het programma.... en wat voor een!!!

Tot dusver het best concert dat ik in 2005 zag!!!

en ik zag er al hele goede (Simon Ho & friends: NITS & VÄRTTINÄ, REM, Shantalla, ...)

In de AB BOX (de AB grote zaal maar dan wat verkleind) was vanavond playground voor de in Parijs wonende (sinds 1989) Amerikaanse Singer/Songwriter ELLIOTT MURPHY, geassisteerd door Parijs’ gitaarwonder OLIVIER DURAND en band.

Murphy is op doorreis in Europa, soms als duo met Olivier Durand, soms met volledige band. En dat om zijn 25 jaar op de planken te vieren. En dat er te vieren viel dat zouden we geweten hebben!!!!! Van 20.30 tot en met 23.30 pure onvervalste MURPHY POWER !!!!! Wat een avond!!

Het is lang geleden dat ik na een optreden in de AB moest lopen om mijn laatste trein (23.41) te halen, (geleden van het miserabele concert van SEBADOH zovele jaren terug). Dus jammer maar géén signeren van de CD's die ik kocht (Murphy zou 15 minuten na concert zeker komen signeren was mij gezegd).

Een van de vele ELLIOTT MURPHY nummers is "Somebody's Anniversary" (van 'Beauregard", uit 1998) en een VERJAARDAG dàt was het vandaag zeer zeker. Niet alleen viert de man zijn 25 jarige "plankenbestaan", hij is
naar verluidt ook écht jarig volgende week. Althans zo vertelde ie zelf toch.

ELLIOTT MURPY. Ik zag hem ooit, toen mij volslagen onbekend, op DE DIJLEFEESTEN in Mechelen. De puber die ik toen nog was had toen al zoiets van "wow"! Later, ten tijde van “Beauregard”, terug op deze muziek uitgekomen en meteen weer verkocht. Maar vandaag was pas opnieuw mijn kans daar om de man Live te mogen beleven. En tjonge.. wat een ervaring!

Murphy on vocals en gitaar, Olivier Durand op gitaar, een bassist, een drummer: MURPHY POWER! En dat voor een dikke DRIE UUR. De Murphy trein was niet te stoppen! ELLIOTT MURPHY en de zijnen gaven een hele avond het best van zichzelf! Drie uur Folk Rock 'n roll van de bovenste plank. Mijn kameraad die met het oeuvre niet vertrouwd was, sprak van één van de beste optredens dat hij ooit zag!

Murphy putte uit zijn rijkgevulde carrièrre en met name ook uit zijn recentste album "Strings From The Storm" (2003) alsook de kersverse verzamelaar “Never Say Never” en vulde zijn eigen werk aan met indrukwekkende interpreaties van Rock 'n roll klassiekers...

We kregen ondermeer: A CHANGE WILL COME, GREEN RIVER, ON ELVIS PRESLEY'S BIRTHDAY, A STORY FROM AMERICA, ROCK BALLAD, DRIVE AL NIGHT, DIRTY OLD MAN (voor Charles Bukowski), NEVER SAY NEVER, DESTINY, TWIST AND SHOUT (The Beatles!), THE LAST OF THE ROCK STARS, SICILY (op algemeen verzoek van het publiek: “I never can say no to you”), GROUND ZERO en niet te vergeten de sublieme vertolking van GLORIA waarbij zoonlief mocht een gitaarsolo tenbeste geven. En de
jongeman kon spelen!!! goh! Opvolging verzekerd!

Tot driemaal toe kwam Murphy terug, één keer enkel als duo met Olivier Durand, dan weer terug met de hele band. En hij had er duidelijk plezier in om telkens terug te komen. “it’s so hard to say goodbye” zei hij nog.

Het was een ongelloofelijk goed concert. Geluid zat goed. Muzikanten hadden er stuk voor stuk plezier in. En je verveelde je geen seconde. Drie uur een muzikaal feest, met ijzersterke teksten en steengoede
muziek.... wat een avond !!!

En dat alles voor ocharme 16 euro.

En dan weet ik nog niet eens zeker of ik alles gezien heb, … omdat ik een trein te halen had, vertrok ik tijdens de laatste noot van wat zijn vermoedelijk laatste bisnummer was.... Het was ondertussen 23.30


Zoals ook op zijn officiële website te lezen staat: “Murphy tourt zowat constant…” in elk geval: als je kan/ GA KIJKEN!!! Al ken je géén enkel nummer: EEN PERFECTE PRIMA ROCK 'N ROLL AVOND verzekerd!!!!!
Miss het niet!!!!!!

Wat mij betreft, (zoals ik al zei) in die nog jonge jaar 2005, alvast het best concert dat ik zag tot nogtoe!!!!


Groetjes,
Mark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home